Träning lördag 2 februari

Vi börjar nu få lite säkrare väderprognoser inför helgen. Det bli inte sommar väder denna helgen heller men temperaturen skall bli några plusgrader, vissa sol chanser, kanske någon regnskur och 10-12m/s från sydväst.

Det blir således träning igen. Vi samlas i vanlig ordning kl 10.00 vid jolleconteinern kör två pass med varm mat mellan passen. Hedvig bjuder på lunch, det blir spännade att se vad det blir för gott.

Det kommer nog fyra Zoomseglare från Göteborg och med våra tre seglare blir vi minst sju båtar. Undrar hur många klubbar eller jolleklasser som får i hop det på en träning i februari?

Hanna Larsson ger järnet i sin Zoom.

Tränare blir Förbundstränaren i Zoom Anton Myte ,som har alla tänkbara tränarutbildningar från SSF och nu tar sista steget med praktik hos Stjärngossarna i Stjärnfabriken....... ( vi skojar lite med dig Anton).

PS!
Anton du har inte lagt ut filmen, det vore kol att se duons framträdande i Stjärngossestrutar.

Vi syns till helgen,
JK

Söndagsträning 27 januari

Äntligen så fick vi se den som vi alla längtar efter, SOLEN den fanns bakom molnen som nu skingrat sig.

När stormen ylade igår trodde vi inte det skulle bli mer segling denna helgen. Men vädret slog om, telefonkedjan kom igång och vid lunchtid var vi på havet. Vi hade 6-8m/s nordligt som inte direkt värmde, vi hade gammal sjö från söder så vågtekniken blev väldigt ovanlig då vi kryssade med vågorna och länsade mot dem....

Alexandra, Hanna och Emelie under fartträning.

Fast att det är kallt i vattnet så lyckas ofta någon välta med sin båt.

På väg in mot strömmen som var antagligen var 4-5 knop tack vare det höga vattenståndet.

Vi avslutade i hamnen med en halvindsbana med balansövningar. Det är tre grader i vattnet så det blir kallt om man tappar balansen....

Så var ännu en lyckad träningshelg till ända. Det är fantastiskt att vi fått ihop så många pass denna vinter. Vi hoppas kung Bore håller sig borta för då kör vi på lördag igen.

Stefan L / JK

Stormvarning på Kattegatt.... Träning?

Jodå, det var stormvarning och allmänheten uppmanades att hålla sig inne. Nu var det inte så farligt på morgonen, vi hade ca 15-17m/s och tillsammans med seglarna beslöt vi att köra i hamnen. Sällan har vi sett Zoomar och Optimister dundra fram i sådana farter.

Emelie flyger fram.

Hanna kör så det ryker

Här gäller det att hålla upp fören.

Anton var tränare uppbackad av stjärngossarna.

Jodå, vi välter också men vi grejar sådana situationer.

Mot slutet av passet var det bara två tappra kvar och vinden bara ökade. Vi hade byar på en bra bit över 20m/s tyvärr fick vi inte med de surfarna på bild med det såg ut som Zoomen lämnade vattnet det var bara ett skummande vattenmoln som drog fram i hamnen. Otroligt att grejorna håller.

När vi kom in stod Stellan och hans vapendragare i köket med pasta och köttfärssås till oss. Jätte mycket TACK, fantastiskt gott.

Andra passet fick ställas in då vinden låg stadigt över 20m/s och tendensen var ökande och bland de gamla rävarna pratades det om att det skulle öka till 29m/s och då går det inte att segla...Hmmmm undrar var den övre gränsen är, vi skall inte ta reda på den när det är 3 grader i vattnet i januari men om det varit sommar med varmt vatten och med samma vind vet jag en tjej som absolut är beredd att testa.

Vi åkte istället hem till familjen Larsson, fikade och kollade på E-jolle filmen och tjötade segling.

Blir det bättre väder på söndagen så kör vi igen, tränare blir då Stjärngossarna.

Anton, Hedvig, Hanna, Emelie, Alexandra.

Hav det bäst!
Stefan L / JK

Mössor del 11

Dessa mössor......

Här har vi nummer 11 i vår serie. Apelsinmössan, här på Hedvigs huvud.

Hedvig efter träningen 26 januari.

Papparazzi, han med kameran Ni vet...

Träning lördag 26 januari

Det verkar som vädret inbjuder till segling, +26 grader och 10m/s........ blir det säkert någonstans men kanske inte i Halmstad just denna lördagen.

Men väderspåmännen säger +7 grader och 11-15m/s för Halmstad vilket är fina förhållanden. Vi samlas i vanlig ordning kl.10.00 vid conteinern. Stellan bjuder oss på lunch i klubbstugan mellan passen, Ni får inte missa denna gourmet upplevelse.

Tränare blir Anton uppbackad av stjärngossarna i Stjärnfabriken.

Halmstad seglare rensar prisbordet hos RÅSS 1:an och 2:an.

Ni som också vill plocka från prisborden i sommar kom och vinterträna med oss. Seglarna på bilden körde hela förra vintern och låg i topp i resultatlistorna hela sommaren. Kan det vara så att träning ger färdighet?

Hav det!

Träning Lördag 19 januari

OjOjOj, väderspåmännen på olika internetsajter hotar med 18-23m/s, det är mycket vind för jolleseglare. Vi ser på lördag hur vi gör, blåser det för mycket så ställer vi in, blir det rimliga vindstyrkor så kör vi i hamnen. Går det inte alls och om intresse finns flyttar vi träningen till söndag. Det skall avta något till söndag.

Tränare blir Anton, uppbackad av stjärngossarna i Stjärnfabriken.

Blåst och regntunga skyar, det härdar både seglare och tränare... Här en bild på
Alexandra i SWE 117 från Tönsberg i Norge.

Det är nu 7 veckor kvar till JEM i Italien för Zoom8:or. Se länk nedan.

www.circolovelatorbole.com/default.htm

Hav det // JK-Redaktionen

Andra passet 12 januari

Efter en stärkande lunch och regelgenomgång av Regeloraklet  så gav vi oss i kast med andra passet. Vädret hade ändrats och den där vinden som utlåvats av DMI hade anlänt.

Efter diskussion med seglarna som påstod att de inte alls fryser utan vill köra vågträning beslutades att göra så. Bojarna fick stanna i hamnen och vi gav oss ut och kämpade i vågorna som ibland tornade upp ordentligt och med 8-10m/s blev det härliga surfar nedför.

Årets första badare blev Alexandra som gjorde en riktig djupdykning i vågen framför.

Fullfart på zoomen.

Kryss ut till havs.

Årets första bad till havs,

Emelie på väg ut ur hamnen.

Emelie blir året andra badare.

Badare som gillar tre gradigt vatten, torrdräkter är en bra grej......

Emelie och Hanna efter två lyckade pass en lördag i januari.

Vi hoppas vintern fortsätter att lysa med sin frånvara för då kör vi igen på lördag 19 januari.

Mvh//Tränarna i stjärnfabriken.

Zoom träningen lördag 12 januari

Första passet seglades i lätta vindar. Vi körde träning på korta banor i hamnen, först en triangelbana för att sedan köra "idioten" med fyra bojar.

Det var tre tappra seglare, Hanna i SWE180, Alexandra i SWE117 och Emelie i SWE165.

Kryss mot märket.

Många täta situationer och möten vid träning på kort bana.

Läns mot märket.

På väg in till varm mat efter första passet.

Det serverades varm ravioli på mamutt, smaskens för hungriga och kalla seglare.

Tränarna i stjärnfabriken Stefan och Peter.

Hav det//JK-redaktionen.

Träning på lördag 12 januari.

Det verkar som vintern gör uppehåll, i alla fall om vi skall tro på väderspåmännen. Prognosen säger
+6 grader, 8m/s och regnskurar. Nästan sommarväder.....

Det betyder att vi kör ett dubbelpass som vanligt på lördag, samling kl 10.00. Det blir varm mat mellan passen, Peter kommer äntligen att tillaga den där Mamuten som det pratats om länge eller något annat exklusivt.

Det kanske inte blir dessa förhållanden, utan snarare,
dessa förhållanden.

Tränare blir Stefan och Peter, stjärngossarna i Stjärnfabriken.  Vid Lunchpausen kommer regeloraklet att gå igenom regler vid stagvändning i tvåbåtszonen.

Det är nu bara 8 veckor kvar till Zoom EM i Italien.

Vi ses på lördag.
Stjärngossarna.

Nomineringar till utmärkelser SSF

Vi har för första gången en junior som är nominerad till Svenska Seglarförbundets utmärkelser.

Hanna Larsson är nominerad i klasserna Lyftet ( den seglare som gjort största förbättringen under året) och i klassen Halvan (bästa junior prestation under året).

Vår tränare Anton Myte är nominerad till årets tränare.

Mer finns att läsa under; www.svensksegling.se

Hanna Larsson, JNoM i Danmark

Anton Myte vår tränare.

Hav det!
Redaktionen / JK

Inställd träning

Då kung Bore har fått oss i sitt grepp blir det ingen träning i helgen (5-6 januari). Minus grader och kulingvarning........Helgträningen återupptas när vädret tillåter.

Vi får trösta oss med lite bilder från sista passet år 2007. Vi hade två tuffa tjejer på vattnet, Hanna vår första och mest framgångsrika Zoomseglare och Emelie vår senaste Zoomseglare. Vi började dagen i regn och mycket vind för att avsluta andra passet i lite vind och en härlig solnedgång.

Emelie med bra häng på kryssen. Med rätt teknik och trim kan lätta seglare segla en Zoom bra även i hårdvind. Bra sträck i bomuthal, kicka och släpp ned travaren i lä, försök att vara återhållsam med cunningham. Långa hängband och räta ut kroppen, det skall kännas i lår och mage.

Läns ned mot märket. Det är viktigt för en tyngre seglare att komma långt fram i båten så att den släpper i aktern.

Kryss. En Zoom skall seglas helt plan för max fart och höjd och åter är det viktigt att seglaren kommer fram i båten.

Halvind. En Zoom skall seglas plant och med lösare bomuthal för att få maxtryck.

Balansträning i solnedgång, seglaren står på kanten i båten (vattnet håller bara 3 plusgrader).

Då väderspåmännen tror att vintern skall bestå en tid så kommer regeloraklet Peter Carlsson i Stjärnfabriken att hålla i ett regelpass. Han har beväpnat sig med blädderblock och har lovat att förklara bland annat regler vid stagvändande båt i tvåbåtszonen, här lär finnas en grym slammkrypare.

Vi ser alla fram mot en inbjudan här på hemsidan.

Hav det bäst, och misströsta inte för efter vinter kommer vår och då seglar vi igen.